2 Ağustos 2009 Pazar

Jargon bir Jartiyerdir Herkese Yakışmaz...

Alışmadık goetthe jargon durmaz kardeşim. Şimdi önceki cümlede o şekilde yazdım ama; o benim jargonum deil aman yanlış anlaşılmasın. Bakalım neymiş bu jargon bilmeyenler varsa kapsın. Her ajans kendi içinde farklı şekillerde yeni bir dil geliştirir bir nevi ilk kabilelerin oluşmasında ki gibi, ajans çalışanları da yan yana geldiklerinde yeni bir dil yaratırlar dergiden şunu alıyım, a bu blog'da bu varmış kullanıyım bunu, a patron şunu dedi o da iyimiş, gibi deyişlerle zamanla yeni bir dil yaratılır. Geçmişte buna benzer oluşumlar vardır misal Esperanto. Neyse jargon son zamanlarda reklamcıların bir araya gelerek ordan burdan kelimeler ekleyerek yeni tâbirler kattığı bir kelime kullanış tarzıdır. Bu oluşum network ajansların artmasıyla daha da bir kendini belli etti ve geliştirdi kendini. Internetle birlikte bu kelime dağarcığı kavramı hat safaya cıktı. Aslında her meslek dalının kendi jargonu vardır misal Tıpta eks oldu denmesi gibi. Tabi bu ayrı bir konu başka bir konuda tartışılmalı.

İnternette bulduğum güzel bir reklam terimleri derlemesi paylaşmak istedim,

animation: fikir yeterince guclu olmadiginda basvurulan bir goz boyama teknigi
antant kalmak: musterinin acansi ikna ettigi vahim durum
brief: kisasi makbul mutluluk cubugu, buyuk sorulara geyik cevaplar manzumesi
Briefing : brief’in sozlu sazli, el kol hareketlisi, tohumun atildigi yer
butcesi dusuk musteri: kac kaac
buyuk fikir: depresyon, vermeyen gelin
call to action: tuketiciyi mali almaya ikna ettigi varsayilan bos laflar
Concern: gaz sancisi, ic sikintisi, icimde patlayacagina disima atayim, ben de ses cikarayim kaygisi
Crm : adamina gore muamele, her musteri velinimetimiz olmayabilir durumu, ceremeli durum tespiti
Deadline: herkes tarafindan nefret edilen, kimse tarafindan uyulmayan finis cizgisi, ugruna telef olanlarin anisina ‘olucizgi’ olarak da anilir
Dia: sik sik kaybolan, kaybeden kisiye kabuslar gordurten seffaf, sirin materyal
Feedback :vermesi almasindan zevkli nadir kavramlardan biri
Fikir: stres kaynagi, nazli gelin
Fiyat Teklifi: toplam maliyete %50 eklenerek ve sonuna +/- %10 degisiklik olabilir denilerek musteriye sunulan samimi! bir is iliskisi ornegi
fokus grup:* tuketicilerin bir odaya kapatilip hedef kitle muamelesine tabi tutulduklari, kusturana kadar soru sorulduklari ve yalan soylemelerine izin verildigi gaz odasinda masabasi gevezelikleri
Font: en cok minciklanan, iletisim askeri
İçiletişim: motivasyonu tavana vurdurmak, cikabilecek isyanlari bastirmak, catlak sesleri susturmak icin organize edilen sempati yogun itis kakis faaliyetlerinin tumu
İnsight: herkesin pesinde oldugu tuketicinin kalbi, beyni ve midesinin markayla kesisim noktasi, nedeni nicini
Jingle: eglenceli reklamlarin olmazsa olmazi
Konkur : kan, ter ve uykusuz gecelerle bezenmis acili ve sonu belirsiz surec, beyin hucresi katliami
Konsensus : bir araba harala gurele sonrasi ulasilan kaotik cozumsuzluk noktasinda birilerinin balatalari siyirip isi ele almasi ve ekibin tirsi dolu bakislari arasinda karari vermesi
kontribus: varlik teyidi, alo ben buradayim efekti
marka hortlamasi: olu balik taklidi yapmakta olan markanin pazar kaybi, ekip degisimi, yeni rakip peydah olmasi ve biryerden beles reklam yeri bulma gibi nedenlerle iletisim yapmayi hatirlamasi
marka konumlamasi: patlican oturtma, ayrac, keyfekeder payitaht, rakiplere sah ve mat
marka mimarisi: yap boz tahtasi, anne ve cocuklari
marka: tapilan, itilip kakilan, hor gorulen, sevilen, ustune ask siyirleri yazilan selvi boylu sehir guzeli
marka vizyonu: evlenme vaadiyle kizlik bozma bahanesi, hic gelmeyecek guzel gunler; pembe pancur, mavi gozlu cocuk
memorable device- sepet sepet yumurta sakin beni unutma, kor gozun parmagi, acemi kayakci batonu, sakar firinci kuregi
motivasyon: genelde dusmeye meyilli, haci yatmaz endeks, sende yoksa veremezsin
on-pack: cin’den gelen 1 dolarin altindaki ivir zivirin sattirmak icin mala ilistirilmisi
outdoor: kaosperver mecra
pack shot: reklamin son sansi, tv8’de bir program
pazarlama: sergio zyman’in olu ilan ettigi, her bir p’si birbirinden nadide doktrin
photoboard: sunum oncesi birdenbire kitlasan kara kuru israf malzemesi
photoshop: kic toparlayici estetik cerrahi programi
planlama: ne idugu belirsiz karizmatik fonksiyon, marka lehine tuketici dalkavuklugu
positioning:* tas yerinde agirdir, kutu kutu pense, gitse tuketicinin kafasinda yer etse
post pack shot: packshot’in kuzeni, komikligin altini cizme firsati
posttest: kampanya sonrasi ic rahatlatma seansi ya da bosanma karari
ppt: power point presentation- fazlasi zehirlenmeye ya da gecici korluge yol acan sunum sekli
pr: bilenlerin bilmeyenlere bir turlu anlatamadigi, inandiramadigi cok muhim aktiviteler buketi, son zamanlarda reklam disinda kalan hersey diye de tanimlanir
pretest: yaraticiligindan, sattiracagindan, ikna edeceginden emin olunmayan konsept veya kampanyalarin tuketiciler tarafindan parca pincik edildigi arastirma turu
prime time: medya zamanini pahali satma bahanesi
product placement: kimi meshur kisilerin dizi ve filmlerde goze sokarak ve asla caktirmadan urunu kullanmasi icin verilen yasal rusvet
promosyon: biz karismayiz
punto: herkesin kendinde karismaya hak gordugu harf endami
reklam: sergio zyman’in olu ilan ettigi, acik kalp ameliyatindan hallice, meditasyon hali, promosyonlu hayal satisi
renk ayrimi: cok kisinin bakip, hickimsenin kontrol etmedigi, neden 4 sayfa oldugu merak konusu olmus cuma aksami ajans bekcisi
revizyon: kufur artirma mekanizmasi, oruc bozan nane, onsuz olmaz
satis: isimiz olmaz
shooting board: storyboard‘un hormonlusu, yonetmenin eli ayagi
storyboard: cizgi roman irisi, dert anlatma, mesaj verme kaygulu kaygusuz abdal
strateji: bugun var, yarin yok
sunum: stand-up komedi, dead man walking, ip cambazligi, aslinda biz de tam sizin dediginiz gibi dusunuyoruz serenadi
tag on: ana film derdini tam anlatamadigi durumlarda kullanilan cankurtaran simidi
takim calismasi: birbiriyle ilgili ilgisiz insanlarin biraraya getirilip cayira salinmasi, paintball’a boyanmasi
taslak: fikrin embriyo hali
toplanti: yurttan sesler korosundan beraber ve solo sarkilar
trase: taslak kevasesi, elimin kiri, kaldirima dusmus vazgecilmesi kolay gorsel
umut vaad eden yazar: brosur yazan, ele gelen fikirleri abileri tarafindan calinip, allanip pullanan ve satilan arkadas
urun: kotusu iyi reklami oldurur
voice over: haricten gazel okuyup, mesaj veren davudi ses
win win situation: eszamanli orgazm
workshop: toplu geyik muhabbeti, epik masturbasyon
yaratici is: ticari deger yaratma iddiasindaki sanatsal mesaj kaygisi
yaratici surec: hep icinde bulunuldugu teranesiyle yeni islerden kacilan, oksijen cadiri
yayinda toplar: artik hicbir musterinin yutmadigi en eski reklamci yalani
zamanlama: takvimde ugurlu sayilarin secimiyle olusturulmus, uyulmamasi zorunlu plan


gördüğünüz üzere bu tarz anlamlar yatabilir altında kim bilebilir ki...

Bu konuda yapılmış çalışmalardan, hatta derlemelerden biri de uzun çabalar harcayıp girmeye (staj yapmaya) çalıştığım ajans olan manajans ın uzun yıllar ingilizce metin yazarlığı yapmış olan Tanses Gürsoy tarafından yazılmış olan Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü' dür. En yakın zamanda edinip bi göz atacam söz.
Bir öğrenci, bir stajyer gözünden jargon bu şekilde olabiliyor tabi kimi ne yakışıyor, kimi ne yakışmıyor. Lütfen kalıbına uyduramayanlar kullanmasın kardeşim olmuyor beceremiyorsunuz.

Konuyu bugün Haluk Gürgen i gördük AURHİ duyurulur yaşlı bir kadınla oturuyordu diyerek kapatıyorum. En kısa zamanda yeni yazılarla görüşmek üzere şimdilik hoşçakalın...

Hiç yorum yok: